Здавалося б, кому сьогодні потрібні гіди, екскурсоводи чи турагенти, коли є GoogleMaps, тревел-блоги, аудіо-гіди та додатки для подорожей на будь-який смак?.. Але ні. Ситуація зворотна. Перспективи роботи, що складається з прогулянок, розмов і подорожей, все частіше стають предметом обговорення. Якою ж вона є?
Кажуть, що часто зрозуміти ту чи іншу професію (і її майбутнє) – найкраще через людей. Тож спробуйте уважно вдивитися і ближче пізнати тих, хто працює в туризмі. Потім подумки замініть їх онлайн-сервісом. Вийшло? Якщо так – перспективи сумнівні. Якщо ні – професія буде жити.
Отже, сьогодні розмовляємо із Андрієм Павловським – журналістом, гідом-екскурсоводом, засновником агенції мандрів «Втекти з дому» (Кам’янець-Подільський).
Як почався твій шлях у туризмі?
– З 2015 року. Саме тоді прийшов працювати у Галерею мистецтв Кам’янець-Подільського державного історичного музею-заповідника. Тож того року і почав відкриватись для мене туризм як такий – маю на увазі весь його спектр. Я, власне, опинився по інший бік барикад – став не споживачем послуг, а надавачем. А це – різні речі. Проте, певно, лише шалена любов до мандрів і велике бажання покоряти найвищі вершини нової сфери допомогли швидко зорієнтуватись в усьому. Спочатку вивчив екскурсію Галереєю мистецтв, потім – Старим замком і Старим містом. А далі… Далі було ще більше…
Своїх перших туристів пам’ятаєш?
Так. Як зараз пам’ятаю. То були п’ятикласники із Києва, класний керівник яких працює екскурсоводом у столиці. Тож, певно, ви уявляєте всю пікантність ситуації – іноді здавалось, що я на іспиті (сміється – прим. ред.). По-перше, діти – особлива аудиторія, по-друге – їх привезла колега-гід. Нехай із Києва, і ти її не знаєш (а вона, ймовірніше, історію Кам’янця), але все ж… Тому аж ніяк не хотілось «накосячити». А про гучномовець, який мені вручила вчителька на додачу (аби дітки все чули), я вже мовчу… Проте роки роботи в освіті врятували ситуацію. Тому наразі можу із впевненістю сказати, що педагогічний досвід – крута річ. І це перевірено неодноразово.
Тож коли мене запитують про те, чи допомогли мені роки роботи в школі, завжди відповідаю: «Певну «валізу», яка мені стала у пригоді в туризмі, я таки притягнув із собою». Вища освіта – завжди хороший фундамент. Та й хобі стало в пригоді. До речі, за освітою я – філолог.
Чому ти вирішив стати екскурсоводом?
– Проводити екскурсії – частина роботи в музеї. Тому не можу сказати, що я щось вирішував (сміється – прим. ред.). У 2015-му я просто змінив місце роботи і, зізнаюсь, вибрав те, яке припало до душі. Тож в музеї мені залишалось одне – вивчити екскурсії, підібравши «комфортний» для себе матеріал, і розповідати, розповідати, розповідати… А тоді, коли я почав серйозніше займатись екскурсійною діяльністю, став переломним. І я зрозумів, що бути екскурсоводом – моє майбутнє. Та й власне, згодом уже йшлося не просто про діяльність екскурсовода, а про роботу туристичним агентом. У певний час я усвідомив, що можу надавати значно ширший спектр туристичних послуг… Тож так крок за кроком з’явилась агенція мандрів «Втекти з дому».
Що потрібно для того, щоб стати екскурсоводом?
– Бажання, бажання, і ще раз бажання. Це – основна складова і запорука успіху в будь-якій професії. Є бажання – буде все! Але, звісно, не потрібно забувати про самовдосконалення, нові тенденції/можливості тощо. Без пошуку нового і роботи над собою одного бажання замало!
А якими необхідними якостями повинен володіти екскурсовод?
– Я б говорив тут не лише про якості… У моєму розумінні хороший екскурсовод – знання + харизма + подача. І, звісно, любов. Свою роботу, потрібно любити. Формат «відбування» екскурсії тут не пройде. Це на раз чи два. На третій про вас забудуть.
Як ти готуєш екскурсії? Чи є екскурсії «під клієнтів»?
– Звісно, що є! Найчастіше готуєш такі екскурсії для людей, з якими працюєш не вперше, і вони, приїжджаючи знову, наприклад, у Кам’янець-Подільський, хочуть відкрити для себе місто по-новому. Пройтись не «класичним» маршрутом. Побачити те, що бачать не всі – щось нове і цікаве. Або ж інший варіант – коли клієнт хоче особливу програму. Найчастіше тут йдеться про корпоративні замовлення.
А щодо підготовки екскурсії, то все залежить від того, про яку йдеться. Є звичайні, є костюмовані, є на екскурсії воді… До кожної – свій підхід. Але основа – інформаційні джерела. Зазвичай це відповідна література, якісні фільми, ТВ-програми. Але все, що ви потім подаєте туристу – це лише найцікавіше. Своєрідний ТОП, краще з кращого. Одним словом, те, що вразить, запам’ятається.
Як знаходити нові місця для екскурсій?
– Найчастіше – завдяки експедиціям. Це цікаво і, як показує практика, необхідно! Адже ти розумієш, що завжди маєш запропонувати щось особливе, щось таке, що інші не пропонують. Повинен мати козир в рукаві. І це не обов’язково щось епічне. Іноді найменша дрібничка робить неймовірний ефект. Головне – відчувати клієнта і все вірно подати!
Як зазвичай відбувається пошук? Командою сідаємо в авто і їдемо у місце «Х»! Там – шукаємо-дивимось! Якщо влучили в «10», готуємо продукт до пропозицій. Потім – пропонуємо клієнтам. У «Втекти з дому» є правило: перші ніж вирушити з туристами в подорож, перевірити самим все наперед. На жаль, на сучасному ринку турпослуг трапляється різне. Тому краще перестрахуватись. Звісно, якщо з об’єктивних причин таку «інспекцію» провести неможливо, тоді просимо допомогти партнерів. І це, як ви зрозумієте, ще один із варіантів пошуку нових місць. Бо надійні партнери – також запорука успіху! Тож іноді варто лише зателефонувати. І я говорю не лише про пошук місць. По суті йдеться про вирішення будь-якого питання.
У тебе є улюблені маршрути/екскурсії/міста? Розкажи про них.
– Звісно. Як і в будь-кого. Певно, нікого не здивую, якщо скажу, що це Кам’янець-Подільський. Адже моє місто неможливо не любити. Як, наприклад, і Львів. Його також дуже люблю. Намагаюсь відвідувати Лемберг хоча б раз на рік. Без Карпат, звісно, перелік був би не повний. А ще дуже люблю Бакоту. То неймовірне місце сили… А про красу місцевих краєвидів годі й казати. Хоча у Староушицькій ОТГ Бакота – не єдина локація, що багата на мальовничі краєвиди. Якщо говорити про згадану громаду загалом, то тут є на що подивитися. Кому цікаво, почитайте в мережі про зелений маршрут «Легенди Пониззя».
До речі. Щодо громад. Зараз вони активно розвиваються. Як щодо Староушицька ОТГ? Чи стала вона привабливішою в плані туризму?
– Так. За доволі короткий час зроблено чимало, аби ще більше привабити туриста у Староушицький край. І, щоб не бути багатослівним, наведу конкретні факти. Згадана ОТГ стала учасником проекту «Успішні локальні громади 2019». У результаті Староушицька громада взяла участь у конкурсі мінігрантів. Проект «Створення умов для розвитку сільського «зеленого» туризму в Староушицькій громаді» отримав перемогу, яка стала ключовою для багатьох дій у розвитку туризму в громаді.
Наприклад, розроблено інформаційні стенди та буклети, на яких розмістили мапу громади із визначеними туристичними локаціями. Розпочалась співпраця із підприємцями та власниками садиб, експертом із розвитку туризму в громадах Сергієм Толстіхіним.
Наразі у Староушицькій ОТГ працюють над облаштуванням кількох місць відпочинку. Так званих «Green Point» – спеціальних зон із альтанкою, столиками, лавами, велопаркувальними майданчиками, сміттєвими баками та інформаційно-туристичним стендом. Перший такий пункт уже з’явився у селі Грушка.
Жителі громади розпочали пропонувати цікавий сервіс і цікавий продукт, за який турист готовий платити гроші. Тут можна згадати домашнє господарство сім’ї Зломинога (с. Грушка), еко-ферму «Lacon» (с. Чабанівка), садиби «Капітан», «Сонячна долина», «У Світлани», «Дачний будинок», «Затишок» (смт Стара Ушиця), кемпінг на р. Дністер (с. Гораївка) та ін.
А ще Староушицька ОТГ потроху стає краєм розмальованих криниць та зупинок. Талановиті художниці, сестри Адріана та Тетяна, із с. Грушка, розфарбували у своєму селі кілька криничок, в тому числі і муровану криницю, вік якої за словами місцевих жителів вже понад 400 років. Також туристичними об’єктами стали зупинки в с. Рункошів та с. Крушанівка, які розмалювала місцева художниця Оксана Делечук.
Повертаючись до Бакоти, зазначу, що вона не збавляє темпи із приваблення туриста. Все манить, і манить! І це приємно. Бо доля цього краю варта того, щоб її почули! Наразі маємо ще одну гарну новину – від центральної траси, що веде на Стару Ушицю, постелили дорогу до старої зупинки «Бакота», яку нещодавно завершила розмальовувати художниця Тетяна Жабінська.
Звісно, зазначене, це – далеко не все, що зроблено, але помітно, що співпраця між керівництвом Староушицької ОТГ та активними свідомими мешканцями громади, підприємцями, є гарним початком довгої і тривалої праці над популяризацією рідного краю, розвитку та створення туристичної інфраструктури на території громади. Кожен їхній крок – маленька перлинка, нанизана на нитку. Тому є велика надія, що із цих перлинок Староушицька ОТГ отримає розкішне намисто!
Зокрема, я щиро вболіваю за це, адже Староушицькою ОТГ – моя мала батьківщина (звідти родом моя мати), тому я зі своєю командою та еколого-освітнім проектом «Terra Podolika» завжди готові допомогти. Власне, певні консультації, обговорення та планування відбуваються вже. Але наразі не розкриватимемо всі карти. Всьому свій час.
Які маршрути сьогодні найбільш затребувані і актуальні?
– Як не дивно, «класика»: «Кам’янець-Подільський – Хотин – Бакота – Чернівці». Полюбляють гості нашого краю і печери «Кришталева», «Вертеба». Звісно, цікаві туристу і зовсім нові, адже йому завжди хочеться відвідати щось раніше для нього незвідане. Але такі маршрути потрібно розробляти. Частина з них із часом і стає затребуваним продуктом.
І ще. Найрізноманітніші варіанти мандрівок в Карпати – завжди виграшний варіант. Тому зазвичай від «Втекти з дому» пропонуємо кілька поїздок на рік.
Розкажи про незвичайних людей-екскурсантів.
– Хм-м-м… Цікаве запитання. Навіть несподіване (задумається – прим. ред.)… Якщо чесно, не пригадаю, щоб хтось виділявся. Хіба бувають випадки, коли працюєш із надзвичайно не емоційними людьми, і реально не можеш зрозуміти як вони реагують на все те, що їм розповідаєш/показуєш. Тому з такими важко працювати, але досвід допомагає.
А коли зима, не туристичний сезон, як проходять екскурсії в цей час?
– Коли є екскурсії, працюємо. Якщо нема – готуємось із командою до нового туристичного сезону. Міжсезоння, власне, для цього і є.
У літній сезон вартість екскурсії змінюється?
– Ні. Принаймні, це моя позиція. Логіка проста: та чи інша послуга у будь-який сезон залишається тією ж послугою. Тому і ціна така ж. Звісно, винятки є. Та, власне, сама ціна залежить від багатьох факторів. Тому зазвичай формується індивідуально. Але за певними правилами.
Чи варто довіряти інформації, отриманої на екскурсії про таємниці та загадки міста?
– Якщо я працюю із групою – так. Бо зазвичай розповідаю небилицю (узагальнимо таємниці/загадки/легенди тощо саме так), а потім кажу правду.
Що розвиває туризм в регіоні?
– Якщо коротко, то це – влада + громада + підприємці. В єдиному «ключі». Якщо ж деталізувати, то це тема для окремого інтерв’ю. Ми ж, зокрема, вище навели приклад розвитку туризму в Староушицької ОТГ.
Чи має значення у населеному пункті наявність готелів/хостелів?
– Звісно. Адже це частина інфраструктури. А поселення – одна із обов’язкових опцій. Тому їхня наявність із розряду MUST HAVE.
Чим можна здивувати туристів сьогодні?
– Важко відповісти. Залежить від того, який саме турист перед тобою. Для одних цікаві екскурсії на воді, для інших – мандрівка на равликову ферму. Комусь важливий екстрим. Тому тут все дуже індивідуально. Проте, якщо узагальнити, то наразі турист розраховує під час екскурсії на різноманітні активності, цікаву подачу матеріалу, занурення в епоху і т.п. Він хоче стати частинкою дійства під назвою «Екскурсія».
Чи зможуть онлайн-додатки або аудіо-гіди замінити потребу в екскурсоводах?
– Ні. Проте, як на мене, тут питання в іншому. У онлайн-додатків та аудіо-гідів – своя аудиторія. Тобто, турист, який розраховує на них, не планує замовляти послуги екскурсовода. Або ж планує ознайомитись з містом чи будь-чим іншим оглядово. Тоді такі «гіди» саме для них. А живе спілкування не замінить ніщо.
Які місця найбільше люблять туристи?
Як-то кажуть, на кожен товар є свій покупець. Те саме можна сказати й про улюблені місця. Але, якщо говорити про ті, які турист бачить під час екскурсії вперше, то, певно, це саме ті, в які залюбить туриста гід. Адже тут все залежить саме від нього. Так, турист «любить» очима, але якщо додати ще «родзинок» на слух, виходить потужніше. Така собі подвійна сила (сміється – прим. ред.).
Де обов’язково варто побувати тим, хто їде в Кам’янець-Подільський вперше?
– Рекомендую пішу прогулянку Старим містом (з гідом чи без – вибір за туристом) із відвідинами кафедрального костелу святих апостолів Петра і Павла та Старого замку. Але, враховуючи те, що кожен їде за своїм, варіанти можуть бути різні. Я навів приклад «класичного» варіанту.
Якби у тебе був час лише на одну локацію, куди б ти повів людину?
– На локацію, з якої відкривається вид іще на кілька.
Шукайте Агенцію мандрів «Втекти з дому»:
Сайт: https://escape.org.ua/
Facebook: https://www.facebook.com/groups/escape.org.ua/
Instagram: https://www.instagram.com/escape.org.ua/
Андрій Павловський в соц. мережах:
Facebook: https://www.facebook.com/WiseDwarf
Instagram: https://www.instagram.com/andriipavlovskyi/