Хуліо Кортасар, незмінний чарівник латиноамериканського «буму» та архітектор містичних лабіринтів, залишив по собі спадщину, яка й досі вимагає від читача інтелектуальної пильності. Видання «Уроки літератури» пропонує унікальний, неретушований погляд на творчий процес Майстра: це транскрипції лекцій, прочитаних ним у Каліфорнійському університеті в Берклі у 1980 році. Книга є не просто додатком до його біографії, а рідкісним літературним артефактом, що освітлює тіньові кути письменницької кухні, де народжувалися «Гра в класи» та «Опуклості та заглибини».

Голос архіву: жива думка Майстра

Зазвичай, посмертні збірки лекцій чи есеїв мають академічну сухість, проте «Уроки літератури» випромінюють харизму і живу енергію Кортасара. Це не відшліфовані, готові до друку маніфести, а розмовна, імпровізаційна проза, де думка формується безпосередньо перед слухачем. Читач стає учасником аудиторії 1980 року, свідком того, як Кортасар вільно перемикається між іспанською та французькою, жартує та ділиться глибоко особистими спостереженнями. Ця безпосередність є головною цінністю книги: вона дозволяє відчути, як ідеї про фантастичне й реалізм вперше набували форми у його свідомості, стаючи менш теорією, аніж способом буття.

Межі реального: теорія фантастичного

Головний внесок Кортасара у світову літературу — його уміння розчинити межу між повсякденністю та сюрреалістичним жахом. У цих лекціях він докладно розкриває своє розуміння «фантастичного», відрізняючи його від простої магії чи наукової фантастики. Для Кортасара фантастичне — це «тріщина» в монотонності реальності, раптове вторгнення «іншого» порядку, яке підриває логіку.

Він пропонує ідею «магічного реалізму» як механізм, що дозволяє літературі стати дзеркалом нашої внутрішньої, ірраціональної дійсності. Аналізуючи власні твори, як-от «Виплюнути кішку», він демонструє, що незвичайне не обов’язково має бути грандіозним. Навпаки, воно ховається у найменших деталях: у раптовому зникненні предмета, у зміні почуттів, у збої годинника. Це глибинна філософія літератури, що розглядає написання тексту як акт метафізичного пошуку.

Поетика короткої форми

Як один із найвидатніших майстрів новели, Кортасар присвячує значну частину лекцій теорії короткої розповіді. Він порівнює роман із боксом, де нокаутують повільно і методично, а оповідання — із футболом, де потрібен блискавичний, точний удар. Для нього новела має бути «абсолютною» та «непроникною», тобто не терпіти жодної зайвої деталі, яка б не працювала на фінальний ефект.

Цей розділ є дорогоцінним посібником для будь-якого письменника. Кортасар не дає рецептів, але пропонує інструменти критичного осмислення. Він закликає до взаємодії між автором і читачем, де текст слугує лише трампліном для стрибка читацької уяви.

Також буде цікаво:   Як отримати 908 грн на українські книги та підтримати вітчизняних авторів

Цю книгу можна придбати на сайті «Видавництво Анетти Антоненко»: https://anetta-publishers.com/books/269

«Уроки літератури» маніфест творчої свободи та інтелектуальної чесності. Видання «Видавництва Анетти Антоненко» дозволяє українському читачеві відчути пульс латиноамериканського інтелектуального життя 80-х років та отримати прямий, нецензурований доступ до «задумів» одного з найвпливовіших письменників XX століття. Це обов’язкове читання для тих, хто прагне зрозуміти, як література перетворюється з розваги на екзистенційний досвід.


Хуліо Кортасар (1914-1984) — видатний аргентинський письменник ХХ століття, поряд із колумбійцем Габріелем Гарсією Маркесом, мексиканцем Карлосом Фуентесом, парагвайцем Аугусто Роа Бастосом, перуанцем Маріо Варгасом Льйосою один із визначних представників латиноамериканського «магічного реалізму». Серед найвідоміших творів – збірники оповідань «Поза часом», «Бестіарій», «Таємна зброя», «Кінець гри», «Усі вогні –  вогонь», романи «Виграші», «Гра в класи», «62: модель для збирання».