Нарди (інші поширені назви: трик-трак, бекгеммон, тавла, шеш-беш, коша) – настільна гра для двох гравців на спеціальній дошці, розділеній на дві половини. Мета гри – кидаючи кістки і пересуваючи шашки відповідно до випавших на кістці очок, пройти шашками повне коло по дошці, зайти ними в свій будинок і викинути їх за дошку раніше, ніж це зробить супротивник.

Походження нард

Нарди – древня східна гра, яка є популярною протягом тисячоліть. Це давня східна розвага, що включає в себе більш ста різновидів. Ім’я винахідника і батьківщина цієї стародавньої гри приховані від нас в глибині століть. Був це єгиптянин, перс, грек або можливо індієць? Ніхто не знає. Ми знаємо лише те, що люди грають в цю гру вже більше 5000 років, про що свідчать історичні докази. Так, найдавніша з дощок для гри в нарди була знайдена в Малій Азії (в Шахрі-Сухте) і датується третім тисячоліттям до нашої ери. Аналог цієї гри виявлений в гробниці фараона Тутанхамона (XV ст. до н. е.).

Існує безліч міфів і легенд про походження нард, однак єдиної думки з цього приводу ще немає.

Про цю гру писали, зокрема, Шах Ісмаїл Хатаї – засновник держави Сефевідів, великі поети Фізулі, Хагані, Насими і Нізамі, такі корифеї, як Фірдоусі, Сааді, Навої і ін.

Слово «нарди», можливо, походить від індійського «нард» – так називають рідкісну рослину, з соку якої готували цінні пахощі і ароматичні масла.

Слід знати, що нарди – не тільки гра в цілому, але і спеціальна дошка, яка використовується в якості ігрового поля. Батьківщиною нард, за однією з легенд, вважається Стародавня Персія.

 

 

Дошка та шашки виготовлялися зазвичай з каменю або дерева, а кістки вирізалися з каменів, кісток або ліпилися з глини. Зрозуміло, древні дошки мали інший вигляд, які відрізняються від сучасного: одна з дощок була знайдена в місті Ур, колишній столиці Месопотамії. Кожна дошка складалася з 12 клітин, які розміщувалися в ящиках по 6, ящики же, в свою чергу, об’єднувалися по два.

 

Чому нарди часто вибирають в якості подарунка?

Існує повір’я, що отримати в подарунок нарди – це до успіху в бізнесі. З цієї причини кожен бізнесмен буде радий прийняти цю гру. Деякі ексклюзивні набори нард коштують ціле багатство: їх ціна складається з вартості дорогоцінних матеріалів і ручної роботи ювелірів.

Інвентар для гри в нарди

  • Ігрове поле (дошка) має прямокутну форму. На дошці знаходиться 24 пункту – по 12 з кожної з двох протилежних сторін. Пункт зазвичай являє собою вузький витягнутий трикутник, основа якого лежить на боці, а висота може досягати половини висоти дошки. Пункти нумеруються від 1 до 24. Нумерація для кожного гравця своя. Для зручності пункти можуть бути розфарбовані в два кольори – парні в один, непарні в інший.
  • Шість пунктів поспіль в одному з кутів дошки називаються будинком гравця. Розташування будинку залежить від правил.
  • З боків дошки можуть бути виділені ділянки, призначені для виставлення фішок за дошку. Якщо в конструкції дошки їх не передбачено, гравці виставляють фішки на стіл збоку від дошки (поруч з будинком).
  • Дошка розділяється посередині вертикальною смугою, зване бар. У тих випадках нард, де можна бити фішки супротивника, збиті фішки виставляються на бар.
  • Кожен гравець має набір фішок – 15 штук одного кольору (в деяких варіантах гри використовується менше фішок).
  • Існує щонайменше одна пара кісток, які в контексті гри називаються «Зари». У наборі може бути дві пари кісток – у кожного гравця своя, а також спеціальні стаканчики для перемішування кісток. У грі на ставку також може застосовуватися так званий «куб подвоєння» – додатковий кубик для зручності обліку підвищення ставок – на його гранях завдані числа 2, 4, 8, 16, 32, 64.

Правила гри в нарди

Правила гри нескладні, хоча спочатку можуть здатися заплутаними. Але з часом, коли ви освоїте гру, вона здасться вам простою і захоплюючою. У нарди можна грати як на інтерес, так і за власний кошт.

Існує безліч різновидів гри в нарди, що відрізняються правилами ходів, ставок, початковим становищем та іншими деталями. Однак основних різновидів гри три – довгі, шість-один і короткі нарди. Спільними для всіх варіантів є наступні правила:

  • Гравці ходять по черзі.
  • Напрямок переміщення шашок відрізняється в різних варіантах гри. Але в будь-якому випадку шашки рухаються по колу і для кожного гравця напрямок їх руху фіксований.
  • Право першого ходу розігрується кидком кісток – кожен з гравців кидає одну кістку, першим ходить той, у кого випало більше очок. У разі однакової кількості очок кидок повторюється.
  • Перед кожним ходом гравець кидає дві кістки (звані: зари). Випалі очки визначають можливі ходу. Кістки кидаються на дошку, вони повинні впасти на вільне місце дошки, з одного боку від бару. Якщо хоча б одна з кісток вилетіла за дошку, кістки виявилися в різних половинах дошки, кістка потрапила на шашку або встала нерівно (притулилася до шашки або краю дошки), кидок вважається недійсним і повинен бути повторений.
  • За один хід робиться від одного до чотирьох пересувань шашки. У кожному з них гравець може пересунути будь-яку свою шашку на таку кількість пунктів, яка випала на одній з кісток. Наприклад, якщо випало 2 і 4 очка, гравець може за цей хід пересунути одну (будь-яку) з шашок на 2 пункти, іншу – на 4 пункти, або пересунути одну шашку спочатку на 2, потім – на 4 пункти (або, навпаки, спочатку на 4, потім на 2). Якщо на обох кістках випадає однакова кількість очок (дубль, паш, куш, кішка), то випалі очки подвоюються, і гравець отримує можливість зробити 4 переміщення. Кожне переміщення шашки повинно робитися на повну кількість очок, яке випало на кістки (якщо випало 4 очка, то піти шашкою на 1, 2 або 3 пункту не можна – можна тільки на повні 4).
    – У варіанті гри «гюльбар», якщо у гравця немає можливості зробити будь-який з цих ходів, то недограний хід повинен зробити суперник. При випаданні дубля, якщо гравець зміг зробити всі 4 ходи, то він кидає кістки знову.
    – У варіанті гри «скажений гюльбар» при випаданні дубля гравець робить всі ходи від випавшого дубля до дубля шести (наприклад, при випаданні дубля «чотири-чотири» гравець переміщує одну шашку на 4 пункти, потім іншу на 4 пункти, потім ще одну на 5, ще одну на 5, одну на 6 пунктів і ще одну на 6 пунктів). Якщо у гравця немає можливості зробити будь-який з цих ходів, то недограний хід повинен зробити суперник.
  • У кожному варіанті правил є деякі заборонені переміщення шашок. Гравець не може вибирати ходи, які вимагають таких переміщень. Якщо дозволених переміщень до випавшої комбінації очок немає, гравець пропускає хід. Але якщо можливість зробити хоча б один хід є, гравець не може відмовитися від неї, навіть якщо даний хід йому невигідний.
  • Якщо використовувати очки однієї з кісток неможливо, вони губляться. Якщо є два варіанти ходу, один з яких використовує очки тільки однієї кістки, а інший – обох, то гравець зобов’язаний робити хід, який використовує очки обох кісток. Якщо можна пересунути тільки одну з двох шашок (тобто хід однієї шашки виключає можливість ходу іншої), гравець зобов’язаний зробити хід на більшу кількість пунктів. У разі випадання дубля гравець зобов’язаний використовувати максимально можливу кількість очок.
  • Коли всі шашки гравця в процесі руху по дошці потрапляють в свій будинок, наступними ходами гравець може почати виставляти їх за дошку. Шашка може бути виставлена ​​за дошку, коли номер пункту, на якому вона стоїть, дорівнює числу очок, що випали на одній з кісток (тобто шашку, що стоїть на крайньому пункті, можна виставляти, якщо випала одиниця, на другому від краю – якщо випала двійка). Якщо всі шашки в будинку знаходяться ближче до краю дошки, ніж випало число очок, то може виставлятися за дошку шашка з пункту з найбільшим номером.
  • Початкове розташування шашок визначається правилами.
  • Нічиїх в нарди не буває. Виграє той, хто першим виставив всі свої шашки за борт.
  • Переможець отримує за виграш від одного до трьох очок. Правила нарахування очок за виграш в різних варіантах нард можуть відрізнятися.

Відео: як грають в нарди

Гра на ставку

Гра на ставку може вестися по будь-яким правилам. У найпростішому випадку обмовляється ставка за одну гру. Крім того, можуть застосовуватися спеціальні правила збільшення ставок:

  • За звичайну перемогу програвший платить одну ставку, за марс – подвоєну ставку, за кокс – потрійну ставку, за «домашній марс» – помножену на чотири.
  • Збільшення ставок на вимогу гравців. У цьому випадку будь-який гравець може перед своїм ходом запропонувати підняти ставку. Противник повинен або погодитися і грати далі, або відмовитися і визнати себе переможеним. Якщо один гравець підняв ставку, то право наступного підйому переходить до другого гравця. Звичайною практикою є подвоєння ставок, але за домовленістю може застосовуватися і збільшення ставки в арифметичній прогресії (1, 2, 3…). Для зручності в грі з підняттям ставок використовується куб подвоєння. Коли гравець піднімає ставку, він бере куб подвоєння і ставить потрібною гранню, яка б показала коефіцієнт збільшення ставки, догори. Його противник при цьому повинен або прийняти подвоєння ставки, або здатися, заплативши обумовлену спочатку гри ставку.

Комбінації

Шиком при грі вважається називати комбінацію по-перському:

• ду-шеш – 6:6
• ду-беш – 5:5
• дур-чар – 4:4
• ду-се – 3:3
• ду-бару – 2:2
• яган – 1:1
• шеш-беш – 6:5
• шеш-чар – 6:4
• шеш-се – 6:3
• шеш-ду – 6:2
• шеш-як – 6:1
• пяндж-чар – 5:4
• пяндж-се – 5:3
• пяндж-ду – 5:2
• пяндж-як – 5:1
• чари-се – 4:3
• чари-ду – 4:2
• чари-як – 4:1
• се бай ду – 3:2
• се-як – 3:1
• ду-як – 2:1

Гарної та захоплюючої гри.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.


Загрузка...