Нарди (інші поширені назви: трик-трак, бекгеммон, тавла, шеш-беш, коша) – настільна гра для двох гравців на спеціальній дошці, розділеній на дві половини. Мета гри – кидаючи кістки і пересуваючи шашки відповідно до випавших на кістці очок, пройти шашками повне коло по дошці, зайти ними в свій будинок і викинути їх за дошку раніше, ніж це зробить супротивник.
Походження нард
Нарди – древня східна гра, яка є популярною протягом тисячоліть. Це давня східна розвага, що включає в себе більш ста різновидів. Ім’я винахідника і батьківщина цієї стародавньої гри приховані від нас в глибині століть. Був це єгиптянин, перс, грек або можливо індієць? Ніхто не знає. Ми знаємо лише те, що люди грають в цю гру вже більше 5000 років, про що свідчать історичні докази. Так, найдавніша з дощок для гри в нарди була знайдена в Малій Азії (в Шахрі-Сухте) і датується третім тисячоліттям до нашої ери. Аналог цієї гри виявлений в гробниці фараона Тутанхамона (XV ст. до н. е.).
Існує безліч міфів і легенд про походження нард, однак єдиної думки з цього приводу ще немає.
Про цю гру писали, зокрема, Шах Ісмаїл Хатаї – засновник держави Сефевідів, великі поети Фізулі, Хагані, Насими і Нізамі, такі корифеї, як Фірдоусі, Сааді, Навої і ін.
Слово «нарди», можливо, походить від індійського «нард» – так називають рідкісну рослину, з соку якої готували цінні пахощі і ароматичні масла.
Слід знати, що нарди – не тільки гра в цілому, але і спеціальна дошка, яка використовується в якості ігрового поля. Батьківщиною нард, за однією з легенд, вважається Стародавня Персія.
Дошка та шашки виготовлялися зазвичай з каменю або дерева, а кістки вирізалися з каменів, кісток або ліпилися з глини. Зрозуміло, древні дошки мали інший вигляд, які відрізняються від сучасного: одна з дощок була знайдена в місті Ур, колишній столиці Месопотамії. Кожна дошка складалася з 12 клітин, які розміщувалися в ящиках по 6, ящики же, в свою чергу, об’єднувалися по два.
Чому нарди часто вибирають в якості подарунка?
Існує повір’я, що отримати в подарунок нарди – це до успіху в бізнесі. З цієї причини кожен бізнесмен буде радий прийняти цю гру. Деякі ексклюзивні набори нард коштують ціле багатство: їх ціна складається з вартості дорогоцінних матеріалів і ручної роботи ювелірів.
Інвентар для гри в нарди
- Ігрове поле (дошка) має прямокутну форму. На дошці знаходиться 24 пункту – по 12 з кожної з двох протилежних сторін. Пункт зазвичай являє собою вузький витягнутий трикутник, основа якого лежить на боці, а висота може досягати половини висоти дошки. Пункти нумеруються від 1 до 24. Нумерація для кожного гравця своя. Для зручності пункти можуть бути розфарбовані в два кольори – парні в один, непарні в інший.
- Шість пунктів поспіль в одному з кутів дошки називаються будинком гравця. Розташування будинку залежить від правил.
- З боків дошки можуть бути виділені ділянки, призначені для виставлення фішок за дошку. Якщо в конструкції дошки їх не передбачено, гравці виставляють фішки на стіл збоку від дошки (поруч з будинком).
- Дошка розділяється посередині вертикальною смугою, зване бар. У тих випадках нард, де можна бити фішки супротивника, збиті фішки виставляються на бар.
- Кожен гравець має набір фішок – 15 штук одного кольору (в деяких варіантах гри використовується менше фішок).
- Існує щонайменше одна пара кісток, які в контексті гри називаються «Зари». У наборі може бути дві пари кісток – у кожного гравця своя, а також спеціальні стаканчики для перемішування кісток. У грі на ставку також може застосовуватися так званий «куб подвоєння» – додатковий кубик для зручності обліку підвищення ставок – на його гранях завдані числа 2, 4, 8, 16, 32, 64.
Правила гри в нарди
Правила гри нескладні, хоча спочатку можуть здатися заплутаними. Але з часом, коли ви освоїте гру, вона здасться вам простою і захоплюючою. У нарди можна грати як на інтерес, так і за власний кошт.
Існує безліч різновидів гри в нарди, що відрізняються правилами ходів, ставок, початковим становищем та іншими деталями. Однак основних різновидів гри три – довгі, шість-один і короткі нарди. Спільними для всіх варіантів є наступні правила:
- Гравці ходять по черзі.
- Напрямок переміщення шашок відрізняється в різних варіантах гри. Але в будь-якому випадку шашки рухаються по колу і для кожного гравця напрямок їх руху фіксований.
- Право першого ходу розігрується кидком кісток – кожен з гравців кидає одну кістку, першим ходить той, у кого випало більше очок. У разі однакової кількості очок кидок повторюється.
- Перед кожним ходом гравець кидає дві кістки (звані: зари). Випалі очки визначають можливі ходу. Кістки кидаються на дошку, вони повинні впасти на вільне місце дошки, з одного боку від бару. Якщо хоча б одна з кісток вилетіла за дошку, кістки виявилися в різних половинах дошки, кістка потрапила на шашку або встала нерівно (притулилася до шашки або краю дошки), кидок вважається недійсним і повинен бути повторений.
- За один хід робиться від одного до чотирьох пересувань шашки. У кожному з них гравець може пересунути будь-яку свою шашку на таку кількість пунктів, яка випала на одній з кісток. Наприклад, якщо випало 2 і 4 очка, гравець може за цей хід пересунути одну (будь-яку) з шашок на 2 пункти, іншу – на 4 пункти, або пересунути одну шашку спочатку на 2, потім – на 4 пункти (або, навпаки, спочатку на 4, потім на 2). Якщо на обох кістках випадає однакова кількість очок (дубль, паш, куш, кішка), то випалі очки подвоюються, і гравець отримує можливість зробити 4 переміщення. Кожне переміщення шашки повинно робитися на повну кількість очок, яке випало на кістки (якщо випало 4 очка, то піти шашкою на 1, 2 або 3 пункту не можна – можна тільки на повні 4).
– У варіанті гри «гюльбар», якщо у гравця немає можливості зробити будь-який з цих ходів, то недограний хід повинен зробити суперник. При випаданні дубля, якщо гравець зміг зробити всі 4 ходи, то він кидає кістки знову.
– У варіанті гри «скажений гюльбар» при випаданні дубля гравець робить всі ходи від випавшого дубля до дубля шести (наприклад, при випаданні дубля «чотири-чотири» гравець переміщує одну шашку на 4 пункти, потім іншу на 4 пункти, потім ще одну на 5, ще одну на 5, одну на 6 пунктів і ще одну на 6 пунктів). Якщо у гравця немає можливості зробити будь-який з цих ходів, то недограний хід повинен зробити суперник. - У кожному варіанті правил є деякі заборонені переміщення шашок. Гравець не може вибирати ходи, які вимагають таких переміщень. Якщо дозволених переміщень до випавшої комбінації очок немає, гравець пропускає хід. Але якщо можливість зробити хоча б один хід є, гравець не може відмовитися від неї, навіть якщо даний хід йому невигідний.
- Якщо використовувати очки однієї з кісток неможливо, вони губляться. Якщо є два варіанти ходу, один з яких використовує очки тільки однієї кістки, а інший – обох, то гравець зобов’язаний робити хід, який використовує очки обох кісток. Якщо можна пересунути тільки одну з двох шашок (тобто хід однієї шашки виключає можливість ходу іншої), гравець зобов’язаний зробити хід на більшу кількість пунктів. У разі випадання дубля гравець зобов’язаний використовувати максимально можливу кількість очок.
- Коли всі шашки гравця в процесі руху по дошці потрапляють в свій будинок, наступними ходами гравець може почати виставляти їх за дошку. Шашка може бути виставлена за дошку, коли номер пункту, на якому вона стоїть, дорівнює числу очок, що випали на одній з кісток (тобто шашку, що стоїть на крайньому пункті, можна виставляти, якщо випала одиниця, на другому від краю – якщо випала двійка). Якщо всі шашки в будинку знаходяться ближче до краю дошки, ніж випало число очок, то може виставлятися за дошку шашка з пункту з найбільшим номером.
- Початкове розташування шашок визначається правилами.
- Нічиїх в нарди не буває. Виграє той, хто першим виставив всі свої шашки за борт.
- Переможець отримує за виграш від одного до трьох очок. Правила нарахування очок за виграш в різних варіантах нард можуть відрізнятися.
Відео: як грають в нарди
Гра на ставку
Гра на ставку може вестися по будь-яким правилам. У найпростішому випадку обмовляється ставка за одну гру. Крім того, можуть застосовуватися спеціальні правила збільшення ставок:
- За звичайну перемогу програвший платить одну ставку, за марс – подвоєну ставку, за кокс – потрійну ставку, за «домашній марс» – помножену на чотири.
- Збільшення ставок на вимогу гравців. У цьому випадку будь-який гравець може перед своїм ходом запропонувати підняти ставку. Противник повинен або погодитися і грати далі, або відмовитися і визнати себе переможеним. Якщо один гравець підняв ставку, то право наступного підйому переходить до другого гравця. Звичайною практикою є подвоєння ставок, але за домовленістю може застосовуватися і збільшення ставки в арифметичній прогресії (1, 2, 3…). Для зручності в грі з підняттям ставок використовується куб подвоєння. Коли гравець піднімає ставку, він бере куб подвоєння і ставить потрібною гранню, яка б показала коефіцієнт збільшення ставки, догори. Його противник при цьому повинен або прийняти подвоєння ставки, або здатися, заплативши обумовлену спочатку гри ставку.
Комбінації
Шиком при грі вважається називати комбінацію по-перському:
• ду-шеш – 6:6
• ду-беш – 5:5
• дур-чар – 4:4
• ду-се – 3:3
• ду-бару – 2:2
• яган – 1:1
• шеш-беш – 6:5
• шеш-чар – 6:4
• шеш-се – 6:3
• шеш-ду – 6:2
• шеш-як – 6:1
• пяндж-чар – 5:4
• пяндж-се – 5:3
• пяндж-ду – 5:2
• пяндж-як – 5:1
• чари-се – 4:3
• чари-ду – 4:2
• чари-як – 4:1
• се бай ду – 3:2
• се-як – 3:1
• ду-як – 2:1