Книга «Сучасні фотографічні експерименти з техніками та образами» (видана як Conceptual Photography) від Люсії Бондар та Сергія Мельниченка це не просто каталог чи мистецтвознавче дослідження. Це маніфест. На 272 сторінках, представлених у спільному проєкті Creative Publishing та школи MYPH, розгортається панорама нової, нестримної течії у світовій концептуальній фотографії, народженої в Україні. Це видання, що виходить у критичний для країни час, фіксує імпульсивну, глибоко особисту та технічно винахідливу роботу молодих українських художників. Воно пропонує світовій аудиторії не лише естетичне задоволення, а й ключ до розуміння сучасної української душі, що бореться за право на вільне самовираження. Книга стає важливим культурним мостом, демонструючи, як мистецтво може процвітати навіть в умовах найбільшого випробування.

Анатомія нового покоління: від тіла до свободи

Автори Бондар і Мельниченко, самі тісно пов’язані зі спільнотою MYPH (Школа концептуальної та артфотографії), виступають не стільки кураторами, скільки провідниками у світ, де фотографічне зображення є засобом дослідження найпотаємніших станів. Книга майстерно фокусується на роботах, які відзначаються пронизаною свободою фантазією. Тематично роботи глибоко занурюються у фізичне та духовне, досліджуючи власну сексуальність, чуттєвість, а також складні стани тіла й розуму. Це мистецтво – інтимне і сміливе водночас, що кидає виклик пуританським і соціальним нормам. Воно фіксує процес звільнення, де камера стає хірургічним інструментом для препарування ідентичності. Цитати авторів, розміщені поруч із їхніми роботами, додають необхідної глибини, перетворюючи візуальний ряд на філософський діалог.

Технічний арсенал: колаж, аналог і фотографія без камери

Однією з найбільш захоплюючих рис, висвітлених у виданні, є естетична та технічна вседозволеність представлених митців. Концептуальна фотографія тут розуміється максимально широко: від класичних аналогових знімків, що оспівують текстуру плівки, до складних цифрових колажів та проєктів, що виходять за межі традиційного кадру. Особлива увага приділяється експериментам із cameraless photography (фотографія без камери) та миттєвими знімками, що наголошує на пошуку нових, «брудних» або несподіваних технік, які краще передають ідею, ніж ідеальна картинка. Цей технічний еклектизм доводить, що для українського концептуального руху ідея завжди домінує над засобом, а експеримент є його невід’ємною мовою.

Віддзеркалення війни: образи незламності

Не можна оминути найважливіший контекст книги: багато робіт є рефлексіями фотографів на трагічні події, що відбуваються сьогодні в Україні. Мистецтво, яке тут представлено, не відвертається від болю і травми, але трансформує їх у символічні, іноді сюрреалістичні образи. Ці фотографічні висловлювання, виконані за допомогою різних жанрів і медіа, є життєво важливим свідченням культурної стійкості. Вони демонструють, що креативність не лише зберігається під час війни, але й стає гострішою, використовуючи мистецтво як інструмент опору та осмислення. Conceptual Photography фіксує не лише художній розвиток, але й історичну необхідність говорити про трагедію мовою, що є універсальною.

Також буде цікаво:   11 улюблених наукових книг Білла Гейтса

Світове значення двомовності

Видання, представлене у твердій обкладинці та двомовному форматі (англійсько-українському), без сумніву, позиціонує себе як важливий інструмент міжнародного культурного обміну. Цей вибір формату не є випадковим: він підкреслює амбіцію українського мистецтва бути зрозумілим і визнаним на глобальному рівні. Завдяки високій якості друку (250 x 285 мм, 272 сторінки) та ретельному відбору матеріалу, книга Люсії Бондар і Сергія Мельниченка стає необхідним доповненням до бібліотеки будь-якого куратора, колекціонера чи шанувальника фотографії. Це переконливе свідчення того, що сучасна українська концептуальна фотографія є не просто «цікавим локальним явищем», а повноцінним, абсолютним феноменом, що здатний впливати на світові візуальні тренди.

Цю книгу можна придбати на сайті видавництва «CREATIVE PUBLISHING»: https://www.creativepublishing.com.ua/product/conceptual-photography


Люсія Бондар — досвідчена медіа-менеджерка і видавчиня, засновниця та керівниця Creative Publishing, а також журналістка та авторка багаточисельних спеціалізованих публікацій.

Сергій Мельниченко народився в Миколаєві. Фотографією захопився у 2009 році, а з 2010 року займався аналоговою фотографією. Значні зміни у його творчості відбулися у 2012 році, коли він переосмислив власний підхід до художньої практики та взяв вектор, який визначає як концептуальна фотографія.