Усі фільми можна умовно розділити на дві категорії. Перша, найбільша, попереджає, що всі події і персонажі у фільмі вигадані, і подібності шукати не варто. Друга, навпаки, хизується тим, що сюжети засновані на реальних подіях і претендують на історичну достовірність. Видання PIK вибрало кращі фільми такого кіно.

З міркувань совісті

  • Рік: 2016
  • Жанр: Біографія, Драма, Історичний
  • Країна: США, Австралія
  • Режисер: Мел Гібсон

Почнемо з найновіших прикладів. Історія Дезмонда Досса примітна тим, що він переміг у Другій світовій війні, ні разу не взявши в руки зброї. З міркувань, втім, не совісті, а релігії, але це не так важливо. Досс відмовився брати в руки зброю, пішов в санітари і врятував життя десяткам солдат, причому продовжував це робити навіть тоді, коли американські частини кинули його і поранених на полі бою.

Лев

  • Рік: 2016
  • Жанр: Біографія, Драма
  • Країна: США, Австралія, Великобританія
  • Режисер: Гарт Девіс

Якщо не знати, що все це сталося насправді, то повірити в це оповідання неможливо. Дійсно, уявити собі, щоб маленький хлопчик з індійського села загубився, блукав по великому місту, потрапив у Інтернат, був усиновлений австралійською сім’єю, виріс на чужині, а потім зміг знайти своє село по Гугл Карті і повернутися назад, – ні, це уявити не можна. Так не буває. А враховуючи, що хлопчик не знав навіть свого справжнього імені, – тим більше. І все ж це сталося.

Мовчання

  • Рік: 2016
  • Жанр: Драма, Пригоди, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Мартін Скорсезе

Задовго до того, як самурай заніс над святим Миколаєм Японський меч, але потім сам прийняв православ’я, а святий Миколай спорудив собор прямо поруч з палацом імператора Японії, в цій країні уже була християнська громада. І були мученики-католики, яким не пощастило. Їх катували, страчували і змушували відмовитися від нього. Мартін Скорсезе розповів про трьох місіонерів, кожен з яких дійсно жив, страждав і боровся так, як нам це сьогодні складно уявити.

Операція «Арго»

  • Рік: 2012
  • Жанр: Біографія, Драма, Пригоди
  • Країна: США
  • Режисер: Бен Аффлек

Захоплюючий фільм про порятунок американських громадян з посольства у Тегерані в 1979-му році автор фільму Бен Аффлек заявляв як абсолютно чесну, майже документальну картину. Вона навіть зроблена в документальній манері. Однак у істориків вона викликала цілий ряд нарікань, і навіть не через красиві кіношні вигадки на зразок погоні за літаком в фіналі фільму. Набагато більше обурення фахівців викликало те, що автори сильно зменшили ступінь участі канадських спецслужб в операції, яка була проведена практично тільки ними, а в Ірані картину заборонили зовсім, заявивши, що вона сильно спотворює історичні події.

У центрі уваги

  • Рік: 2015
  • Жанр: Драма, Історичний, Кримінал
  • Країна: США
  • Режисер: Томас Маккарті

Автори фільму «У центрі уваги» кілька припізнилися: пройшло так багато років з моменту скандалу навколо згвалтувань у американських католицьких парафіях, що він уже перестав здаватися чимось особливим. Такого шоку, як при читанні перших статей про це і перегляді документальних фільмів, уже немає. Але фільм все одно вийшов дуже вчасно – тоді, коли авторитет журналістики у світі стрімко падає, і професіонали поступаються місцем блогерам, перетворюючись в обслугу або рекламу. Дивлячись на героїв фільму, розумієш, що професія не померла, хоча займатися нею все важче.

Вся президентська рать

  • Рік: 1976
  • Жанр: Біографія, Драма, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Алан Пакула

Відштовхується «У центрі уваги», звичайно, від класичного фільму про розслідувння журналістів «Вся президентська рать», де показуються події, які ініціювали Уотегейтский скандал навколо Річарда Ніксона. В результаті він був змушений подати у відставку. Фільм не ідеальний, але його драматургія стала основою для безлічі як ігрових, так і документальних картин.

Міст шпигунів

  • Рік: 2015
  • Жанр: Драма, Триллер, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Стівен Спілберг

Арешт Вільяма Фішера-Рудольфа Абеля і подальші переговори США і Росії з видачі розвідника – справа відома. Режисер поставив у центр оповідання адвоката Абеля, який у всій цій історії виявився найбільш уразливим, але, з точки зору, Спілберга, найцікавішим і героїчним. Таких пристрасних фільмів сьогодні майже не з’являється, і картина Спілберга – справжній гімн свободі та незалежності людської істоти.

Мюнхен

  • Рік: 2005
  • Жанр: Драма, Історичний, Кримінал
  • Країна: США, Канада, Франція
  • Режисер: Стівен Спілберг

Опис теракту у Мюнхені на Олімпіаді 1972-го року і подальша операція ізраїльської розвідки були показані Спілбергом неупереджено, ефектно і захопливо. Принаймні, саме так порахували практично всі рецензенти. А ось Палестина і Ізраїль засудили фільм, причому особливо радикальною була саме позиція Моссада. Його минулі і справжні керівники в один голос заявили, що дії ізраїльських спецслужб показані непрофесійно, і взагалі все було зовсім інакше.

Лінкольн

  • Рік: 2012
  • Жанр: Біографія, Драма, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Стівен Спілберг

Спілберга можна вважати майже рекордсменом за кількістю фільмів, заснованих на реальних подіях. «Лінкольн», наприклад, як і раніше «Амістад», практично цілком побудований на тому, що відомі політичні особистості обговорюють важливу проблему, причому в обох випадках мова йде про рабство. Питання принципове, і якщо персонажам «Амістад» ніщо не заважає прийняти будь-яке рішення, то Авраам Лінкольн готовий продовжувати нескінченну громадянську війну, поки з рабством у США не буде покінчено назавжди.

Також буде цікаво:   8 найдорожчих зарубіжних серіалів в історії телебачення

Список Шиндлера

  • Рік: 1993
  • Жанр: Біографія, Драма, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Стівен Спілберг

Список був би неповним без цієї найважливішої для Спілберга картини. Розповідь про Оскара Шиндлера, праведника світу, який ризикував своїм життям, щоб врятувати приречених на страту євреїв, поставлений строго, лірично і жорстоко. Зрозуміло, що в житті все було ще більш суворо, але саме після цієї картини в ігровому кіно начебто греблю прорвало. На глядача хлинули кінооповіданням про Голокост. Але зробити щось більш сильне, ніж у Спілберга, не вдалося майже нікому.

Гра на зниження

  • Рік: 2015
  • Жанр: Біографія, Комедія, Драма
  • Країна: США
  • Режисер: Адам МакКей

Фільм розповідає про кількох людей, які спрогнозували кризу 2008 року і навіть зробили на цьому, зрозумівши, що ніхто, крім них, у можливість такої кризи не вірить. Не можна сказати, що всі глядачі в підсумку усвідомили суть побудованої піраміди, але задоволення від картини отримали всі, настільки просто і захоплююче побудована ця економічна драма.

Дівчина з Данії

  • Рік: 2015
  • Жанр: Біографія, Драма, Мелодрама
  • Країна: США, Великобританія
  • Режисер: Том Хупер

Біографію першого чоловіка в Данії, який вирішив провести операцію зі зміни статі, Том Хупер знімав за однойменним романом, але стверджував, що його розповідь ближче до дійсності, ніж книга. При цьому він все одно придумав за головного героя багато обставин, йшов слідом за автором роману цілий ряд персонажів, а також зробив подружню пару значно молодшу, ніж вона була насправді. Але безліч історичних спотворень не завадило фільму стати хітом.

Король говорить!

  • Рік: 2010
  • Жанр: Біографія, Драма
  • Країна: США, Австралія, Великобританія
  • Режисер: Том Хупер

Розповідь про позбавлення короля Георга VI від заїкання у зв’язку з історичною необхідністю зроблений настільки весело і елегантно, що фільму Тома Хупера дісталися всі нагороди кінематографічного року і хороший бокс-офіс. Але історичних неточностей у фільмі хоч відбавляй. Насправді король почав займатися з логопедом на багато років раніше, а на позбавлення від заїкання у нього при цьому пішли не роки, а місяці.

Ціль номер один

  • Рік: 2012
  • Жанр: Драма, Триллер, Історичний
  • Країна: США
  • Режисер: Кетрін Бігелоу

Операція зі знищення бен Ладена американськими спецпідрозділами представлена ​​як ніби документальна реконструкція. Навіть вказаний годинник з хвилинами, не кажучи вже про топографічні скрупульозності. Наскільки правдива ця історія, ми найближчим часом навряд чи дізнаємося, але один з американських чиновників тактовно зазначив у фільму три недоліки: 1. Переоцінені результати, які можна отримати за допомогою допитів. 2. Недооцінена діяльність апарату Обами. 3. Не дуже коректно показано, що знищення бен Ладена – результат того, що один агент вирішив виступити всупереч всій системі ЦРУ.

Міст через річку Квай

  • Рік: 1957
  • Жанр: Військовий, Драма, Пригоди
  • Країна: США, Великобританія
  • Режисер: Девід Лін

Видатний блокбастер про героїзм полонених солдатів у японському полоні не лаяв після його виходу тільки ледачий. Найбільше образилися французи, справедливо відзначаючи, що хоча той самий міст будували представники різних націй, французів там було дуже багато, а це автори фільму опустили. Ще вони прикрасили умови життя полонених і, головне, показали колабораціонізм полонених, чого насправді не було. Фільм дивляться досі.

Лоуренс Аравійський

  • Рік: 1962
  • Жанр: Біографія, Драма, Пригоди
  • Країна: Великобританія
  • Режисер: Девід Лін

Цій картині теж сильно дісталося від істориків, які вважали за краще не помітити грандіозний романтичний настрій, але помітили, що реальний Томас Едвард Лоуренс був зовсім не одинаком, а нормальним кадровим офіцером, який, між іншим, вважав за краще триматися в тіні і кілька разів міняв для конспірації імена. За перший же рік боїв на стороні арабів він отримав понад тридцять поранень, хоча у фільмі він іноді здається невразливим.

Титанік

  • Рік: 1997
  • Жанр: Драма, Мелодрама
  • Країна: США
  • Режисер: Джеймс Кемерон

Завершимо цю розповідь дивовижною історією кохання, яка тим більше дивна, що з самого початку ми знаємо: «Титанік» все одно потоне, а як мінімум головна героїня точно спасеться. Але Джеймс Кемерон досяг неймовірного: ми все одно дивимося цей тригодинний фільм із захопленням, причому не на шкоду історичній правді. Кемерон вставив в сюжет цілий ряд реальних людей, а щоб не помилитися у всіх деталях щодо корабля і його плавання, спеціально найняв експертів-істориків, які консультували його на кожному кроці вибудовування оповідання. Нарешті, Кемерон сам спустився з водолазами знімати затонулий корабель, що поклало початок його захопленню підводними зйомками. Тому успіх «Титаніка» можна вважати заслуженою нагородою за історичну точність.