У добу, коли культурні кордони здаються дедалі більш розмитими, ідея збереження національної мистецької ідентичності перетворюється на інтелектуальний та естетичний виклик. Саме цей виклик бере на себе Зоя Чегусова — одна з найавторитетніших українських мистецтвознавиць, — у своєму фундаментальному дослідженні «Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації».

Це не просто каталог чи хронологічний огляд. Монографія, вагома за змістом та монументальна за форматом (українсько-англійське видання з сотнями кольорових ілюстрацій), є сміливою спробою проаналізувати найскладніший період у розвитку українського art décoratif — перехід від пострадянської спадщини до світового контексту на зламі ХХ–ХХІ століть. Чегусова пропонує переконливу тезу: глобалізація для українських майстрів стала не загрозою асиміляції, а потужним каталізатором національної самоідентифікації.

Трансформація форми: між керамікою та нетрадиційним текстилем

Книга вирізняється небувалою аналітичною широтою, охоплюючи ключові дисципліни професійного декоративного мистецтва: від матової величі гутного скла та філігранності художньої кераміки до багатошарової текстури гобелена, батику та нетрадиційних видів текстилю. Дослідниця блискуче демонструє еволюцію образно-пластичних та художньо-стильових трансформацій, які пережили ці види мистецтва.

Чегусова зосереджується на тому, як українські митці, потрапивши в поле міжнародних трендів — від постмодернізму до цифрового мистецтва, — свідомо чи інтуїтивно використовують цей тиск для заглиблення у власні архетипи. Вона майстерно розкриває, як мотиви трипільської символіки, козацького бароко чи модерністичні форми 1920-х років переосмислюються, набуваючи сучасної, навіть футуристичної, інтерпретації. Книга є справжнім атласом стилів і матеріалів, що доводить здатність української традиції бути не статичним музеєм, а динамічним джерелом інновацій.

Національна фортеця у світовому контексті

Центральним і найважливішим аргументом Чегусової є спростування побоювань щодо «розчинення» національного мистецтва у глобальному потоці. Навпаки, вона стверджує, що саме глобалізація стимулює митців до пошуку «архетипів своєї культури». Цей процес є захисним механізмом, який забезпечує не лише виживання, а й конкурентоспроможність українського декоративного мистецтва на світовій арені.

У цьому сенсі монографія стає політично та культурно вагомим документом. Вона проголошує, що вступ українського мистецтва у світовий контекст є актом національної ідентифікації, а не капітуляції. Дослідниця простежує цю тенденцію не лише через твори визнаних майстрів, але й через роботи нового покоління, підкреслюючи, як «осучаснене професійне декоративне мистецтво» формує національно-культурну ідентичність у суспільстві, яке прагне закріпити свою незалежність.

Редакційна монументальність та наукова вага

Видавнича якість книги ArtHuss відповідає амбіційності наукової праці. Обсяг у 560 сторінок і висока якість друку перетворюють монографію на вагомий артефакт. Двомовний формат (українська та англійська) є не просто зручністю, а стратегічним кроком: він відкриває цю важливу частину східноєвропейської культурної історії для міжнародної наукової спільноти, музейників та колекціонерів.

Також буде цікаво:   10 книг, які розбудять у вас художника

Зоя Чегусова, спираючись на свій багаторічний досвід та статус експрезидентки української секції Міжнародної асоціації арткритиків АІСА (ЮНЕСКО), забезпечує роботі бездоганну академічну ґрунтовність. Книга є не лише навчальним посібником для студентів мистецьких вишів, але й визначальним джерелом для всіх, хто досліджує мистецтво пострадянського простору, діалог традиції та модерну, а також питання культурної стійкості.

Цю книгу можна придбати на сайті видавництва «ArtHuss»: https://www.arthuss.com.ua/shop/profesiyne-dekoratyvne-mystetstvo-ukrayiny-doby-hlobalizatsiyi

«Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації» — це більше, ніж історичний огляд; це маніфест культурної стійкості. Зоя Чегусова подарувала українській та світовій мистецтвознавчій спільноті працю, яка є одночасно вичерпною енциклопедією сучасного українського декоративного мистецтва та його інтелектуальним захистом.

Книга переконливо доводить, що справжній діалог із глобалізмом можливий лише з позиції міцної, усвідомленої ідентичності. Ця монографія — міцний фундамент, на якому майбутні покоління художників та дослідників зможуть будувати нові, сміливі форми, впевнені у незламній силі власної культурної спадщини.


Зоя Чегусова (народилася 31 липня 1953, Київ) — провідна українська мистецтвознавиця, кандидатка мистецтвознавства, заслужена діячка мистецтв України, членкиня НСХУ та Міжнародної асоціації арткритиків АІСА (президентка української секції у 2005–2022 рр.). 1975 року закінчила Київський державний художній інститут за спеціальністю “Теорія та історія мистецтва”. Протягом 1975–2004 рр. працювала у відділі монументально-декоративного мистецтва КиївЗНДІЕП. З 2004 року й донині є старшою науковою співробітницею у відділі образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Сфера її наукових інтересів охоплює теорію, історію та практику професійного декоративного мистецтва ХХ–ХХІ століть (кераміка, гутництво, гобелен, художня обробка дерева тощо). Авторка близько 500 друкованих праць, включно з 14 колективними монографіями.